Dag 4: Bungle Bungles

23 juli 2019 - Purnululu National Park, Australië

Vandaag zou een grote dag worden. Er stonden verschillende wandelingen op het programma, waardoor de afstand we zou kunnen oplopen. Verschillende personen van de oudere generaties stresste hierover en deelde verschillende poedertjes en tabletjes uit. Deze zouden ons moeten voorzien van de nodige 'hydrolites' en mineralen. Ik besloot het poedertje niet te drinken, maar deed wel een bruistablet (Borocca) in mijn drinkbus... just in case.

We begonnen de dag in het noordelijke gedeelte van het Purnululu park. Daarstonden 3 wandelingen op de planning.
De eerste wandeling was die van Homestead vally. Deze was vrij easy, dus iedereen kon hem doen. Het leek alsof je verdwaalde tussen de rotsformaties. Heel cool!
De tweede was van de Homestead Valley tot in de Echidna chasem. De oudere mensen liepen meteen naar daar.
De jongere generaties deden de derde, optionele wandeling eerst. Hierbij wandelde je naar de Mini Palms Gorge. Hierbij volgende je de rivier om dan over, onder en tussen grote rotsblokken hogerop te komen. Deze wandeling eindigde op een soort van terras tussen de gigantische rotsformaties. Daar kwam ik een Belgisch koppel tegen uit Zemst!!!!
Vervolgens was het onze beurt om naar de Echidna chasem te wandelen. We waren al even bezig en onderussen was de temperatuur weer lekker warm. Ondanks mijn vele drinken begon ik me toch wat zwakjes te voelen. Zo begon aan mijn drinkbus met het Borocca tablet. Dat had een vreemd smaakje, maar het was doenbaar. Echidna chasem was spectaculair, een grote breuk in de rots waar je door kon wandelen. Deze breuk was zo breed als mijn gestrekte armen. Deze 3 wandelingen resulteerde in 13km in de volle zon.

De namiddag was voor het zuidelijke deel van het park. Dit is het gedeelte wat bekend staat als de Bungle Bungles. De Bungle Bungles zijn rotsformaties in de vorm van bijenkorven. Deze zijn ongeveer 375 tot 350 miljoen jaar geleden 'begonnen'. De lagen zandsteen en stenen en rotsen werden door de hoge druk een massief geheel. De combinatie van regen en wind vormde deze koepels doorheel de jaren.
De eerste wandeling was naar Cathedral Gorge. 5 min in de wandeling vroeg Noni waar Elsbeth was. Ze was niet bij ons. Andy moest terugkeren. Hij vond Elsbeth op de parking. Ze had Andy's instructies verkeerd begrepen. Elsbeth dacht effectief dat we even over de parking zouden dwalen/wandelen. Iedereen verzamelde in Cathedral Gorge. Daar moest ik van Andy naar de overkant gaan en zingen. Ik had geen excuus want ik zong heel de tijd tijdens deze trip. Dit was de eerste keer dat voor mensen (solo) zong. Best leuk, maar wat was ik akward.

Voor we terug naar de bus gingen toonde Andy ons de uitgedroogde rivier van Piccaninny creek. Dit was best cool. Je kan zien hoe de rivier het gesteente aantast in een prachtig patroon. We stopten ook bik zen mooie lookout. Doorbhet fzlle licht en de harde schaduw is het praktisch onmogelijk om een mooie foto te maken.
Nadien deden we nog een extra wandelingetje, op aanraden van Andy. Zo kwamen we bij een kleine verborgen (droge) gorge. Very impressive.

Deze namiddag was de start van de Pink Fluffy Unicorns Song. Cupcake danst er zelfs op! Ik denk dat ik deze ga verder zetten. Het is mijn missie om iedereen dit te laten zingen (zie video's)