Zweten in lange mouwen

13 september 2019 - Bangkok, Thailand

De afgelopen maand heb ik geleerd dat de uitspraak "Ik ga uitslapen. Ik sta op wanneer ik wakker word" niet echt werkt. Opnieuw werd ik wakker. Ik werd wakker om 6u (Bangkok tijd), wat 7u in Indonesië is. Ja, dat is representatief.
De mensen in mijn kamer, waar ik gisteren mee gebabbeld heb waren allemaal nog diep in slaap. Ik besloot dan maar om te ontbijten in de gemeenschappelijke ruimte. Daar kwam ik de Franse Benjamin (Ben) tegen. We raakten aan de praat en gingen samen de deur uit.

Ben en ik hebben dezelfde citytrip stijl: wandelen door de stad en zien wat we tegenkomen.

• Phrasumen Fort
  • Kleine lokale tempels
  • Bootjes op de rivier
  • Interessante manier van bedraden

20min in onze wandeling kwamen we bij een motorongeluk. Een local waarschuwde ons. We raakten aan de praat. De man wist ons te vertellen dat het vandaag 'Budda festival' is. Normaal moet je telkens TBH200 betalen, aar vandaag zijn ze gratis. De man schreef ons een kleine 'tour' op. Daarnaast gaf hij ons extra informatie over de tuktuks. We zouden de volledige lijst kunnen afwerken voor THB40 (1,18euro). Je gaat naar de locaties en betaalt de man op het einde. De tuktuk zijn zo goedkoop omdat ze niet voor hun benzine moeten betalen. De overheid betaald dit namelijk voor hen. Hij waarschuwde ons wel om enkel tuktuks met een gele nummerplaat te nemen. Aan het einde va het gesprek kwam er net een tuktuk (met gele nummerplaat) aanrijden. We (nu ja, de local) maakte de deal voor THB40 en we vertrokken.

We zagen:

• Big buddha
  • Lucky buddha
  • TIT (Tourist Information Thailand) - Blijkbaar probeert de Thaise regering iets te doen aan de middenman. Bij TIT kan je je volledige reis boeken (aangezien de Thaise overheid blijkbaar steeds wil weten waar je bent). Door dit te doen kan je veel geld besparen. De commissie van de middenman wordt hierdoor vermeden. Op sommige dagen betalen toeristen dezelfde prijs als de locals. Dit was voornamelijk voor Benjamin, hij gaat een maand door Thailand reizen. Voor mijn 3 dagen is dit irrelevant.
  • Kleermaker - Thailand en voornamelijk Bangkok is bekend voor op maat gemaakte kleding (kostuums, maatpakken -, trouwjurken,...). Deze week zou Bangkok fashion week zijn. Een op maat gemaakt pak kost je 10 000 ipv 30 000. De chauffeur stond er op dat we binnen gingen (ookal was het slechts om te kijken). Eenmaal binnen kregen we meteen een persoonlijke verkoper op ons antwoord "No thanks, just looking" reageerde hij met "My shop is not for looking. It is to buy a suit or scarf". Een antwoord dat ik zeer op prijs stelden. We verlieten de winkel lekker snel.
  • Thai boat - Ten slotte bracht de tuktuk ons naar de rivier waar je een voor kan nemen over het kanaal langs de oude stadskern en de drijvende markten. Ze vroegen TBH 1000/ per persoon (30euro). Wat veel te veel is. We probeerde te onderhandelen, wanneer ze niet toegaven, besloten we verder te wandelen.

We betaalden de Tukutuk en zette onze wandeling verder langs het water. We kwamen langs verschillende piers en en universiteitsgebouwen.  Het was zo warm dat ik een (dure ijsjes zaak) me naar binnen zoog met de airco. Kan ieand mij vertellen waarom ik geïmporteerd Italiaans ijs eet in Bangkok? Het was lekker, en ik had airco... ik mag dus niet klagen. En Italiaans ijs + proper water = niet ziek worden.

Nadien zette we onze wandeling verder naar de Grand Palace. We betaalden TBH 500 (15euro). Hiervoor kregen we een ticket (geldig voor 7 dagen na aankoop) waarmee we 3 individuele dingen konden bezoeken:

• Grand Palace, Temple of Emerald Buddah en Queen Sirikit Museu of Textiles
  • Thai Masked Dande at Sala Chalermkrung
  • Arts of te Kingdom Museum

In de Grand Palace waren ze zeer strikt op vlak van kledij. Ik moest mijn sjaron en mijn shrit met lange mouwen aandoen. Smelten! De vrouw aan de ticketcontrole knoopte zelfs de losse touwtjes van mij sjaron aan elkaar met en mega knoop, zodat er geen plit meer was.  Achteraf kwam ik te weten dat dit het Vaticaanstad is voor Boeddhisme. Hoe dan ook het was prachtig!!!! De tempels zijn gigantisch groot, en vol details: steentjes, goud, spiegeltjes. Ben en ik hadden nogmaals geluk. We waren getuigen van een regenboog rond de zon! Dit was super cool. Alle toeristen moesten met me lachten, omdat ik plat op de grond lag. Maar al snel bedankten ze me omdat ik hen de regenboog toonden.

Volgende op het lijstje was Wat Po. Deze tepel heeft de 'reclining Buddah'. Deze Buddha is zo groot dat hij niet in 1 foto past. Ik was de hitte beu en snakte naar een koud drankje en airco. Zo belande we in een duur koffiebarretje, maar met airco. Net als met het ijsje kon het me niet schelen. De airco was het helemaal waard!
Iet later kwamen we aan bij de tepel. We betaalde TBH200 en gingen naar binnen, we kregen zelfs een gratis water bij dit ticket. Opnieuw een prachtige tempel. Lang niet zo druk als de Grand Palace.

Vervolgens wilde in naar de gemaskerde dans die bij het ticket van de Grand Palace hoorde. Dit moest vandaag, want er zijn geen voorstellingen tijdens het weekend. Ik was het wandelen beu en wilde een tuk tuk nemen, ik zou wel betalen. De lokale prijzen die we deze ochtend te horen kregen waren ver te zoeken. Alle tuktuks vroegen THB100. Afpersers. Tijdens het wandelen vond ik iemand die ons er voor THB 50 heen zou brengen. Het theater had airco. Ik was zo gelukkig. De dans zelf leek veel op de dans in Ulu Watu (Bali): dansstijl, kostuums en verhaallijn. Ik viel bijna in slaap (moe door de korte nacht en de verschroeiende hitte tijdens de dag).

Het was tijd om terug te keren naar de hostel. Waar we uit eten gingen (opnieuw pad thai), en de winkeltjes afschuimde opzoek naar een leuk hemd.

Veel liefs,

AB