Australia - / Invasion Day?

26 januari 2019 - Cloncurry, Australië

Dag 2, Australia Day. En nationale feestdag. Of toch niet?

Momenteel is er een hele discussie gaande rond Australia Day. Op de 26 januari vieren de meeste Australiërs het 'Australisch zijn'. Voor hen is het de dag dat Australië werd gesticht. Men viert de natie en het multicultureel zijn. Historisch gezien (1788) is de 26ste de dag waarop de eerste vloot van Captain Arthur Phillip voet aan land zette in Port Jackson. Hij plaatste de vlag van Groot Brittannië, en verklaarde het tot een kolonie van Britse rijk. Je kan begrijpen waar dat dit in contrast staat met de Aboriginals, waarbij deze dag bekend staat als 'Invasion Day'.

Origineel was het plan dat we naar de gemeenschapsactiviteiten zouden gaan: uitreiken van "awards" en cricket tournooi, zodat ik wat mensen kon leren kennen. Maar s' ochtends vertelde Vicki dat ze daar niet echt zin in had, door de hele discussie rond Australia Day voelt het niet meer aan zoals vroeger. Nu ja, voor mij hoefde die awards ook niet, ik ken die mensen niet...dus heeft weinig toegevoegde waarde. Ik zou wel naar het crickettournooi gaan.
Viki vertelde me de radiozender JJJ (triple J) voor Australia Day steeds een top 100 opstelde, gebaseerd op de stemmen van de luisteraars. Op 26ste wordt deze dan afgespeeld van 100 naar 1. De jaren voordien werd er steeds afgesproken om samen te eten en drinken terwijl men naar de top 100 count down luisterde. Dit jaar heeft de radiozender besloten om dit te verplaatsen naar de 27ste, uit respect voor de Aboriginals. Dit is een van de vele voorbeelden waardoor Australia Day niet meer hetzelfde voelt.

Rond 15u vetrok ik naar de "oval" (het sportveld) waar het cricket tournooi gaande was. Eenmaal daar was ik verbaasd, ik had echt wel wat meer mensen verwacht. Nu ja, ik weet dat Cloncurry een klein stadje is, maar ik verwachte meer dan 50 mensen (waarvan 90% spelers en familie was). Daar stond ik dan, alleen, te zweten in 43 graden, niemand om een babbeltje mee te slaan. Uiteindelijk kocht ik een drankje, waar ik aan de praat raakte met vrijwilliger die er werkte. Toen kwam Cam langs, hij nam me mee naar zijn team. Opnieuw: spelers en familie. En zo belandde ik tussen  verschillende zwangere vrouwen en kinderen. Volgens mij is hier niet veel meer te doen dan kinderen krijgen, want ook in de andere teams zaten zoveel zwangere vrouwen. Pffff.

Dit is helemaal anders dan wat het in Melbourne geweest zou zijn: drinken en chillen op een gratis festival langs de rivier. Social media wreef het er nog eens goed in. Laten we de 52$/uur in Spice Market niet vergeten.

Anyway, morgen gaan we naar een bbq met de vrienden van Vicki en Cam. Dan gaan we doen alsof het Australia Day is: vrienden, eten, dringen en de top 100 van JJJ.

Liefs,

Anne