Eerste job?

16 november 2018 - Melbourne, Australië

Het is moeilijker om een jobje te vinden dan verwacht.

Via gumtree kreeg ik een jobje als bartender op een privefeestje. Dit was leuk, maar eenmalig (hoewel enkele vrienden mij graag op hun toekomstige feestjes willen). Na deze job heb ik besloten om mijn advertentie op gumtree te verwijderen. Ik ontving te veel ongepaste verzoeken (vb. huur en levenskosten betalen voor friends with benefits, $2500 om de nacht te spenderen,....)

De afgelopen 2 weken ben ik regelmatig op tocht geweest om mijn cv's uit te delen. Geen van die 13 zaken heeft me gecontacteerd. Misschien ben ik wel te kieskeurig..maar ik wil op een fijne, moderne en unieke plek werken, en geen McDonalds,KFC,....

Afgelopen week was ik actiever op de facebookgroep 'Melbourne Bartender Exchange'. Binnen deze groep zitten verschillende bars, restaurants, clubs en wanneer ze iemand nodig hebben (full time, part time, casual of eenmalige invaller) plaatsen ze een post. Zo mailde ik verschillende mensen. Drie van hen namen contact op.

De eerste is THATABOY. Deze wijnbar in het midden van het businesscentrum en opent eind november. De tweede is SPICE MARKET, een exclusieve nightclub die mikt op 25-55 jarige professionals. En de laatste is BLUE TRAIN, een moderene bar/ bistro in een complex aan de rivier. Elk van deze zaken is op 10min wandelen van Flinders Backpackers, mijn hostel.

Woensdag 14 november had ik twee interviews. Om 11u30 had in een gesprek bij de wijnbar. Ik ging er heen zonder verwachtingen, want ik ken niets van wijn. Eenmaal daar gaf ik mijn cv nog eens, voorbereid als ik ben (de man zocht op zijn computer). "Zoals je ziet heb ik weinig tot geen ervaring met wijn. Wel heb ik zeven jaar gestudeerd, dus als u mij een lijst geeft kan ik dat zonder probleem uit het hoofd leren". Dat gesprek ging eigenlijk heel goed. Het klikte echt met de manager. Hij verwacht geen uitgebreide kennis, maar zoekt wel naar een enthousiaste en leergierige persoonlijkheid om zijn team te vervolledigen. De wijnkennis zou daar opgebouwd worden door middel van wekelijkse trainingssessies door hun 'master of wine'. Met het idee voor kaasschotels pakte bij mijn hart in. Ik was verkocht. Ik wil daar zo graag werken. Er zouden nog 2 mensen na mij om gesprek komen. Hoopvol klamp ik me vast aan de woorden 'dit was een heel goed interview' en 'ik vind je persoonlijkheid heel leuk'. Fingers crossed. Zelfs als ik het krijg moet ik nog 2 weken overleven.

Om 13u had ik een afspraak bij Spice Market. Verstopt in een zijstraatje naast Louis Vuilton, Prada, Gucci, Cartier, vind je deze prachtige en exioische bar/ lounge/ nachtclub. Daar had ik een gesprek met de general manager. Ze legde me alles uit: principe van de club, verschillende rollen, formulieren en training from scratch. Ik had een heel goed gevoel bij deze plek. Voor je een contract krijgt bij SM moet je 3 trials doorstaan. Mijn eerste is vrijdag 16 nov om 18u, de tweede zaterdag 17 nov om 20u. Ik ben benieuwd. SM is enkel open op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond. Dus moest ik de job krijgen, heb ik nog steeds een tweede jobje nodig.

Donderdag 15 november had ik een gesprek bij Blue Train. In het kort: ik had geen goed gevoel bij de man die het gesprek leidde. Volgens mij heeft mijn cv niet eens eens gelezen. Hij stelde geen vragen, liet me niet aan het woord en maakte bijna geen oogcontact. Ondanks dat de bar er wel cool uitziet weet ik niet of îk daar wel wil werken.

Ik houd jullie op de hoogte van alle trials.

Veel liefs

AB