Dag 2: Kakadu National Park: Ubirr & Barramundi Gorge

11 juli 2019 - Kakadu National Park, Australië

Mary River Wetlands is een grachtennetwerk. Dit netwerk is de woonplaats van veel vogels, vissen, zout- en zoetwater krokodillen.

De gids vertelde ons over de verschillende planten- en vogelsoorten. Ik was slechts in één ding geïnteresseerd: krokodillen. Mijn ogen zochten tussen de planten en gingen de rivierbanken af...opzoek naar krokodillen. Ondanks mijn persoonlijke ontmoeting met 2 grote krokodillen tijdens mijn duik, bleek ik een groentje in het spotten van deze dieren. Hun camouflage is veel beter dan verwacht. De gids was me steeds voor.
Ik moet eerlijk zijn, dit is niet echt mijn favoriete activiteit. Ik heb de vervelende gewoonte om in slaap te vallen op boten (vb. Parijs en Stockholm). Mijn lieve papa zou dit geweldig gevonden hebben!!

Wetland cruise

Verswater krokodil @ Mary river

Nadien reden we door naar Kakadu  waar we Ubirr konden bewonderen. Ubirr is een steenformatie en park in de buurt van de rivier de East Alligator van het Nationaal park Kakadu in het Noordelijk Territorium van Australië. Het park staat op de Werelderfgoedlijst. Deze plaats is bekend om zijn rotsschilderingen van de Aborigines.

Aboriginal rock art Aboriginal rock art

Terwijl Jess ons uitleg gaf, kamen er steeds meer mensen bij onze groep staan. Dit irriteerde haar zichtbaar. "Everyone who is not in the tour, feel free to walk by", "Did everyone had their green ants? Good. Lets go." Daar likte ik voor de eerste keer de poep van een groene mier. Deze mieren makenen hun nesten voor bladeren aan elkaar te plakken met speeksel en een soort van kleine doosjes te maken. De mieren zijn oranjerood met een limoenkleurige poep. Dit kan je likken. Het heeft een hele speciale smaak, citroenachtig, in combinatie met de sensatie van poprocks (kristallen die knetteren op je tong).

Op weg naar de bus stak een spin het pad over. We stonden stil en lieten het beestje zijn gang gaan. Tot opeens.... een insect (wesp?!) de spin aanviel. De twee waren in elkaar gekruld en rolden over het pad. Toen merkte ik dat de spin poten verloor. De wesp beet één voor één alle poten van de spin af. Ongezien. Zo luguber, maar ook zo cool. Gefascineerd stonden we er naar te lijken. Natuur is fantastisch! Ik moet wel toegeven dat ik eventjes in shock was...arme spin. Kan je je voorstellen dat iets opeens je armen en benen van je romp verwijdert.

Spinnenmoord!

Nadien was het een lange rit naar de kampplaats. We sliepen in kleine hutjes met airco. Deze camping had 2 kooien met elk een krokodil. Ze hadden een zout- en een zoetwater krokodil. Deze zouden opgegroeid zijn in gevangenschap. Toch was het  zielig, er was amper water en de kooi zag er niet netjes uit. Nu ja, wie wil er in een kooi kruipen met een krokodil? Het hek rond de kooi was net als onze hogere tuinhekken (zoals die wij thuis hebben, waarde de klimop overgroeit). Het lijkt niet dat ze iets sterkers nodig hebben.

Deze keer moest ons team poetsen, maar omdat ik spelletjes had meegenomen ontsnapte ik aan deze tak. Entertainment moet niet werken. Weer een goeie ontwijkmethode (hihi).

Regenwormen was een succes bij de leraren.

Veel liefs,

Anne